ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕΖΟΝ – ΟΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕΖΟΝ – Οι εμπειρίες των εργαζομένων
Η σεζόν για το έτος 2023 έχει ήδη ξεκινήσει. Οι εργαζόμενοι έρχονται αντιμέτωποι με τις δυσκολίες του τουρισμού, τις απαιτήσεις των εργοδοτών και των πελατών, καθώς και τα εξουθενωτικά ωράρια. Οι δύσκολες αυτές συνθήκες έχουν ωθήσει πολλούς νέους να αποφεύγουν την σεζόν με αποτέλεσμα οι εποχικές επιχειρήσεις να ψάχνουν συνεχώς για νέο προσωπικό.
Άτομα που έχουν ασχοληθεί με την εποχική εργασία θέλησαν να μοιραστούν τις εμπειρίες και τις γνώμες τους για την εργασία σεζόν και απαντούν στα ζητήματα αναφορικά με το κλίμα εργασίας, τους πελάτες και τις συμπεριφορές που καλούνταν να αντιμετωπίσουν.
Εργασιακές συνθήκες
Γιάννης, 26 ετών
Ο Γιάννης αναφέρει ότι πέρυσι πήγε πρώτη φορά να εργαστεί σεζόν. Δεν είχε εμπειρία ώστε να συγκρίνει και να κατανοήσει τις διαφορές με την «μετά covid» εποχή, ωστόσο θεωρεί την δουλεία του εξαντλητική, αφού δούλευε 10-12 ώρες την ημέρα. Τέλος τονίζει πως είχε άριστες σχέσεις με τον εργοδότη του, καθώς ήταν οικογενειακός φίλος και τον εμπιστευόταν.
Κατερίνα, 30
Η Κατερίνα αναφέρει πως πλέον είναι κοινώς αποδεκτό η σεζόν να μην συνδυάζεται με κάποιο ρεπό και όσοι επιλέγουν να εργαστούν γνωρίζουν ότι θα δουλεύουν ασταμάτητα 6 μήνες, 10-12 ώρες την ημέρα χωρίς κάποια μέρα ξεκούρασης. Ο άγραφος αυτός κανόνας τονίζει πως αν και δεν γίνονται προσπάθειες είναι αναγκαίο να αλλάξει.
Δημήτρης, 21
Ο Δημήτρης φέτος θα έχει την πρώτη του επαφή με την εποχική εργασία, καθώς όπως αναφέρει και ο ίδιος πρέπει να καλύψει τα έξοδα του χειμώνα. Η καλοκαιρινή σεζόν αποτελεί την καλύτερη λύση, αφού δεν χρειάζεται να παρακολουθεί μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Αν και έχει ακούσει διάφορα για τις συνθήκες εργασίας δεν τον αγχώνει και γνωρίζει πως το ωράριο που έχει συμφωνήσει θα αλλάζει ανάλογα με το φόρτο εργασίας.
Ανδριάννα, 19
Η Ανδριάννα θεωρεί τον εαυτό της από τις τυχερές, καθώς από μικρή βοηθούσε στην οικογενειακή επιχείρηση (τουριστικό κατάλυμα στις Κυκλάδες) των γονιών της, ενώ πλέον εργάζεται κανονικά. Με βάση την εμπειρία της στο ξενοδοχειακό κομμάτι θεωρεί πως η σεζόν δεν έχει αποκλειστικά αρνητικό πρόσημο, καθώς τα ωράρια είναι πιο προσιτά και οι εργασίες γίνονται με πιο μεθοδικό τρόπο.
Συμπεριφορά συναδέλφων – εργοδοτών
Μαρία, 29
Η Μαρία αναφέρει πως στον εργασιακό χώρο η συνεργασία με τους συναδέλφους της κυλούσε ομαλά, καθώς όλοι γνώριζαν πως η βάρδια θα είναι ήρεμη μόνο αν είναι και οι ίδιοι. Το βασικό πρόβλημα που υπάρχει και θα εξακολουθεί να υπάρχει είναι τα tips. Την ευθύνη στο ζήτημα αυτό έχουν εξολοκλήρου οι εργοδότες. Παραδείγματος χάριν, πριν δύο χρόνια εργαζόταν με έναν κύριο περίπου στα 40, ο οποίος συχνά κρατούσε παραπάνω tips και άφηνε πιο λίγα για τους υπόλοιπους. Καταλήγει πως η άτυπη αυτή ιεραρχία της ηλικίας και των tips είναι άδικη και λάθος για μια σωστή συνεργασία.
Γιώργος, 22
Η πρώτη εμπειρία του Γιώργου με την σεζόν όπως αναφέρει τον στιγμάτισε τόσο και έκτοτε δεν έχει σκεφτεί ξανά το ενδεχόμενο της σεζόν. Η συμπεριφορά του εργοδότη του τόσο απέναντι στον ίδιο και τους συναδέλφους του όσο και στους πελάτες ήταν απαράδεκτη. Τονίζει πως η αλαζονική αυτή συμπεριφορά οφειλόταν στην ανάγκη του εργοδότη να «φανεί κάποιος» για την απολαβή μεγαλύτερων κερδών.
Δήμητρα, 20
Η Δήμητρα δεν είχε θέματα με το αφεντικό της. Το μόνο που ήθελε να γίνει η δουλεία ορθά. Όταν είχε πολύ δουλειά, φώναζε. Γενικά όμως οι επιχειρηματίες κάτοικοι των νησιών βγάζουν αρκετά λεφτά, με αποτέλεσμα να συμπεριφέρονται στο προσωπικό τους σαν σκλάβο.
Η συνεργασία της Δήμητρας με το αφεντικό της δεν ήταν δύσκολη. Όπως αναφέρει υπήρξαν εντάσεις όταν το φόρτο εργασίας ήταν μεγάλο καθώς η δουλειά έπρεπε να γίνει σωστά και πειθαρχημένα, γεγονός που είναι σύνηθες για την σεζόν στα νησιά. Οι εργοδότες εξαιτίας των κερδών τους βλέπουν το προσωπικό τους όχι ως υπαλλήλους, αλλά ως δούλους.
Διαμονή
Ρία, 22
Η Ρία αναφέρει ότι είναι ικανοποιημένη από τον μισθό της. Εργαζόταν δέκα ώρες ημερησίως, όμως άξιζε. Έμενε σε ένα δωμάτιο που είχε ηλεκτρικές συσκευές, ζεστό νερό, διαθέσιμο χώρο για τα πράγματα της και δικαιούταν ένα γεύμα ημερησίως.
Αθηνά, 31
Η Αθηνά αναφέρει πως « Έτυχε πέρσι να μείνω σε καλό σπίτι, ευτυχώς. Μου έχει τύχει να μείνω και σε τρώγλη, να σιχαίνομαι να πάω τουαλέτα, τέτοια κατάσταση. Ξέρω περιπτώσεις που λένε σε παιδιά να πάνε να μείνουν στο κάμπινγκ. Τα τελευταία πέντε χρόνια με το Airbnb έχουν ξυπνήσει όλοι και έχουν ανεβάσει στο διπλάσιο τις τιμές των σπιτιών, οπότε έχει αυξηθεί ως προς αυτό και το budget των εργοδοτών για τους υπαλλήλους τους».
Νίκος, 25
Ο Νίκος αναφέρει ότι στο νησί που εργαζόταν σεζόν, οι εργοδότες επέλεγαν το προσωπικό τους να είναι κάτοικοι του νησιού, ώστε να μην χρειάζεται να επιβαρύνονται επιπλέον με τα έξοδα της διαμονής τους. Ωστόσο υπήρχαν και εξαιρέσεις με τους εργοδότες να παρέχουν ένα κατάλυμα σε τουλάχιστον τέσσερα άτομα.
Μισθός και ένσημα
Ηλίας, 33
Ο Ηλίας αναφέρει πως ξεκίνησε να εργάζεται σεζόν από τα 28 με σκοπό κάποια στιγμή να φύγει. Συχνά δηλώνεται ως τετράωρος ενώ εργάζεται τουλάχιστον δέκα ώρες, με τις υπερωρίες πολλές φορές να μένουν απλήρωτες. Ως προϊστάμενος ο μισθός του έφτανε τα 1330 ευρώ μηνιαίως, με αποτέλεσμα ο χρόνος διασκέδασης να είναι περιορισμένος.
Ιωάννα, 27
Η Ιωάννα αναφέρει ότι ο εργοδότης της την είχε ρωτήσει αν θέλει να εργαστεί με ένσημα ή όχι. Η ίδια ενώ ήθελε τα ένσημα ο εργοδότης της δήλωνε μόνο το οχτάωρο και όχι τις υπερωρίες, ενώ το ωρομίσθιο ήταν περίπου 3,10 ευρώ την ώρα.
Κωνσταντίνα, 23
Η Κωνσταντίνα συνειδητοποιεί ότι ανεξαρτήτως του μισθού που σου καταβάλλουν, οι εργοδότες στοχεύουν στην εκμετάλλευση των εργαζομένων ως προς τις άδειες, τις αποζημιώσεις και τα επιδόματα.
Το «πρόσωπο» της σεζόν δημιουργείται και παράλληλα επιβεβαιώνεται από τις κοινές εμπειρίες των εργαζομένων.
Ωστόσο, πέρα των συνθηκών αυτών η Ελλάδα βρίσκεται στους πέντε καλύτερους προορισμούς και η τουριστική της βιομηχανία να συμβάλλει θετικά στο ΑΕΠ της. Οι κρατήσεις και τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν και την φετινή σεζόν εκτός απροόπτου.